Cruising and new zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Manon Geuze - WaarBenJij.nu Cruising and new zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Manon Geuze - WaarBenJij.nu

Cruising and new zealand

Blijf op de hoogte en volg Manon

15 April 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Dag lieverds,

Het volgende avontuur is weer begonnen, dus daar hoort weer een blog bij natuurlijk.

Laat ik beginnen bij het afscheid van m'n hostfamily, veel mooie cadeaus gehad. Het afscheid deden we maar snel, want anders werd het te dramatisch, maar oh wat mis ik die kleine meid.
Op vrijdagmiddag hadden Julie en Ayva ons afgezet bij het airporthotel, waar ons een kort nachtje tegemoet kwam.
Zaterdagochtend ging om half 5 de wekker, de shuttle bracht ons naar het vliegveld van Melbourne, waar om 7:20 ons vliegtuig vertrok naar Auckland. Het was 3 uur vliegen, de vlucht ging erg vlot. Ook waren de backpacks niet kwijtgeraakt, wat wel was gebeurd in Sydney, dit was een erg fijne bijkomstigheid. Jucy kwam ons met de shuttle halen van het vliegveld en we konden zo in de auto springen, op naar de bay of islands.

Meteen was te merken dat nieuw zeeland een heel ander klimaat heeft, het was een stuk groener en ook een tikkeltje frisser. Rijdend tussen de prachtige landschappen waren de 3,5 uur rijden naar paihia zo om. We hadden onderweg al wat boodschappen gedaan, dus toen we zo rond 7 uur aankwamen in het hostel, konden we meteen het avondeten gaan maken.
We zitten in een 6 share room, maar gelukkig waren we maar met 3. Onze kamergenoot was nogal een aparte man, ik schat m zo rond 60 en hij komt oorspronkelijk uit Egypte. Maargoed hij bood ons aan om met hem mee te eten, hij had lekkere soep gemaakt en kip met rijst, erg lekker! Daar zeggen wij als backpackers geen nee tegen gelukkig, zo konden we het avondeten van vandaag bewaren voor morgen.
We gingen op tijd slapen en we mochten ook lekker een uurtje langer slapen, want de tijd ging hier terug naar de wintertijd.

Zondagmorgen hebben we de Ferry naar Russell genomen, waar we met de auto op konden.
We hebben daar lekker rondgekeken en natuurlijk weer naar een paar lookouts gelopen. Het waren prachtige uitzichten, en in de morgen was het een beetje mistig dus het leek net of we door de wolken reden. Voor de mensen die m'n foto's niet hebben gezien op Facebook, denk jullie in dat nieuw zeeland er een beetje uit ziet als Ierland, het is prachtig groen en heuvelachtig met veel koeien en schapen overal en dan af en toe als je even iets anders doet als de rest van de toeristen je ineens op een prachtig wit strandje uitkomt, genaamd oké beach (wat je natuurlijk niet op Ierland hebt haha)
Na de lunch zijn we naar de harura falls gegaan, maar dit bleek maar een klein watervalletje te zijn, in ieder geval in mijn opzichten, dus daar waren we snel weer weg. Om de rest van de middag op te vullen hebben we er nog maar is een lookout tegenaan gegooid, en dit keer de lookout van paihia. 1,5 km bergop lopen, we dachten dit is een mooie oefeningen voor zuid Amerika straks.
Helemaal afgepeigerd kwamen we aan op de top, waar we een prachtig uitzicht hadden, we konden er alleen pas na 5 min van genieten (we moesten even op adem komen haha)

Maandagmorgen onze kuiten en billen vonden het toch niet zo fijn gister, we stonden als 2 oude oma's op uit bed. Snel Ontbijten en hop door terug naar Auckland. Ongeveer halverwege de rit kwamen we erachter dat we al het eten waren vergeten in het hostel, het was gelukkig niet zo veel, maar toch een beetje dom was het wel.
Tijdens de rit zijn we aardig wat schapen op de weg tegen gekomen en ook waren de verkeersborden niet al te duidelijk, maar we zijn toch heelhuids aangekomen in Auckland.
In Auckland wat sightseeing gedaan, we zijn naar de mount Eden geweest, het hoogste natuurlijke punt van Auckland, een vulkaan in het midden van de stad. Het zag er niet echt uit als een vulkaan, maar het had weer een prachtig uitzicht. Daarna gingen we naar de one tree Hill waar de schapen overal rondliepen en heel veel Chinese. Na de one tree Hill gingen we op zoek naar het Auckland domain, maar die hebben we nooit gevonden, omdat er 101 park roadst zijn in Auckland en dit kon de gps even niet aan. Na deze roadtrip vonden we het tijd om naar het hostel te gaan en even te gaan shoppen op queen street in Auckland. Even op Queens street gelopen en sokken gekocht bij de cotton on, je zal maar nieuwe nodig hebben haha. We hadden de auto geparkeerd op de YHA parkeerplaats, maar dit was blijkbaar niet toegestaan zonder reservering, dus we moesten de auto gaan verzetten. 300 rondjes gereden in de stad maar natuurlijk nergens was een plekje te vinden, dus besloten de auto maar illegaal ergens te parkeren.
Een 8 share voor deze nacht met allemaal kakelende vrouwen, oordoppen en een eyemask waren zeker nodig deze nacht.

Dinsdagochtend werden we gebroken wakker, slechte nacht gehad, het was een slecht krakend bed en de lichten bleven lang aan in de kamer. Snel naar de auto en gelukkig geen boete, de auto verzet en na het ontbijt gaan rijden naar de plek waar we de auto moesten inleveren. Ook met dit adres had de gps veel moeite, maar goed na een half uur berekenen wist de gps toch waar we heen moesten. Auto ingeleverd, genoten van de laatste WiFi en de bus gepakt naar het cruiseschip.

Het inchecken om de cruise op te mogen heeft dezelfde procedure als op een vliegveld, alleen met nog meer controles. Toen we om 13:00 eindelijk op de boot waren hebben we meteen onze cabin maar even bekeken. 2 Indonesische mannetjes stonden al op ons te wachten om ons te verwelkomen en ons te wijzen naar onze cabin, want een doolhof is het wel. De cabin is echt waar best groot, 2 aparte bedden, tv, bureau, je kan er makkelijk lopen zonder elkaar omver te lopen, ook een prima douche waar je ook best een dansje in kan doen met toilet. We waren een beetje bang na alle verhalen, dat de cabins klein zijn maar het valt ons erg mee. Daarna hebben we lekker gegeten bij het buffet en gewoon even het hele schip verkend. Om half 4 was er een emergency drill, met wat we moesten doen als we ons moesten evacueren. Daar zaten we dan met onze lifejackets aan allemaal, het was best een grappig gezicht.

Rond 4 uur vertrokken we, 2 volle dagen op zee, niks om ons heen alleen maar water. De boot gaat licht op en neer, we gaan zien leuk mijn maag dit gaat vinden.
De 2 volle dagen op zee gingen vrij snel voorbij. Je wordt de hele dag bezig gehouden met bingo, films, veel eten, lekker in de zon liggen, shows, golf, jeu de boules, noem het maar op, je kan het zo gek niet bedenken, het is net een all inclusive resort op zee.

Vrijdagmorgen arriveerde we in Suva, wat fijn om weer land te zien na al die tijd alleen maar zee. We werden verwelkomt met muziek, de locale fanfare hadden ze opgetrommeld haha.
Na dit feestelijk welkom hebben we groots geontbijt en daarna zijn we in de rij gaan staan om van de boot af te komen, want om 9:20 moesten we buiten staan voor de tour. We gingen de flying fox doen, een soort tokkelen door het regenwoud.
Het was erg regenachtig, dus we waren zeiknat, maar gek genoeg hadden we hier met het ziplinen geen last van. Het was super leuk!! Na de lunch zijn we het stadje ingegaan om even te shoppen en even internet te hebben, want 3 dagen zonder enig contact is wel veel. Hoe bedoel je verslaafd haha.

De volgende morgen kwamen we aan in Port Denarau een plaatsje op een ander stuk van Fiji. We deden het rustig aan deze morgen, we konden dit keer niet gewoon het schip aflopen en de stad in, maar we moesten met bootjes overgebracht worden naar de kant. We hadden geen Tour geboekt, dus we moesten als 1 van de laatste van het schip af. Als je bedenkt dat er zon 1800 mensen op de cruise zijn, kan je je indenken dat dit een tijdje duurt. Toen we eenmaal een ticket hadden gehaald om de boot af te komen, zei de meneer dat het ongeveer 8 minuten zou duren. We zeiden tegen mekaar "okay this is not too bad", uiteindelijk 45 min zitten wachten, natuurlijk we zijn in de tropen, ik had het kunnen weten.
Eenmaal op het vaste land hebben we een taxi gepakt naar een resort met strand. De taxichauffeur had ons even gratis naar binnen geloosd en daar lagen we dan lekker op een bedje op een mooi strand, wat een heerlijk leven zeiden we tegen mekaar. Na het relaxen dachten we het is tijd voor een workout, laten we teruglopen naar de bootjes in 32 graden, dit ging even fout want we raakten een beetje verdwaald, dus toen hebben we toch maar de taxi gepakt na 45 min rondjes lopen. Eenmaal terug op de boot vinden we het tijd voor een siësta voor het avondeten haha even om ons op te laden voor het avondprogramma. We hebben s'avonds een agenda nodig om overal op tijd te komen, met trivia, films en een show en dan moet je ook nog ergens tussendoor eten, wat een zwaar leven haha.
Zondag hadden we een dagje op zee, we werden s'ochtends wakker met de vraag? Hoe laat is het? De tijd was s'nachts naar 1 uur later gegaan maar we wisten niet of onze telefoon dit automatisch ook had gedaan. Na dit uitgevonden te hebben waren we nog net op tijd voor het ontbijt en was het daarna tijd om in de zon te liggen, want het was heerlijk weer!

Maandag morgen kwamen we aan in vava'u in tonga. We hadden de wekker gezet om de zonsopkomst te zien, want we zitten hier heel dichtbij de internationaal date line, dus we zouden dan 1 van de eerste mensen zijn die een nieuwe dag zouden beginnen. Dit was een erg bijzondere ervaring en het was ook nog eens een prachtige zonsopkomst. We hadden een tour geboekt voor deze dag, we gingen op de culturele tour. We hebben een rondleiding gehad door de botanical gardens, waar we allemaal mooie planten en bomen hebben gezien, bijvoorbeeld de grapefruit boom. Daarna hebben de locals ons de traditionele dans laten zien en laten zien hoe het locale drankje cava wordt gemaakt. Dit is een drankje waar je een beetje high van wordt. We mochten dit ook proeven, dit moest ik natuurlijk even proberen. Het was niet te zuipen!!!!
De dag werd afgesloten op een heerlijk strand waar je ook nog eens prachtig kon snorkelen. Daarna was het tijd om terug te gaan naar de boot.

Dinsdagmorgen kwamen we aan in een ander gedeelte van tonga, nuka'lofa, home of love.
Hier hadden we ook een tour geboekt, de swimmingsafari, na een halfuurtje rijden kwamen we aan bij het strand. Een mooi wit strand met palmbomen. We konden er ook snorkelen, maar helaas was de zee erg wild, dus veel zag je niet. We kregen lekker fruit geserveerd en we hebben even een fotoshoot gedaan op dit mooie strandje. Na 2,5 uur genieten moesten we weer terug naar de boot. We vroegen ons ernstig of de bus wel de heuvels op kon rijden (de heenweg was alleen heuvels af), maar met een hoop gekraak en met 5km/h kwamen we er toch op. Geluncht op de boot en daarna het stadje in gegaan om wat postkaarten en een magneet voor Nellie te scoren. Daarna gingen we opzoek naar een cafeetje met internet, wat er gelukkig was. Opa en oma om half 5 s'ochtends wakker gebeld, sorry opa en oma maar het was de enige kans die ik had om jullie te bellen haha.
Rond een uur of half 5 s'middags hier gingen we weer de boot op, 2 dagen op zee volgde. Lekker in de zon gelegen, trivia, golf, tafeltennis en veel eten stond weer op het menu.
We gingen ook erg op en neer, waar de laatste avond m'n maag toch wel wat genoeg van had. Maargoed de frisse lucht doet wonderen, de laatste nacht toch nog erg lekker geslapen.

Een cruise is zeker aan te raden voor iedereen, het was heerlijk en we hebben ook nog is veel gezien. Een prima en goedkope manier voor ons, want we hebben gehoord dat sommige ruim 4000 p.p dollar voor hebben betaald ( wij maar 1500 dollar p.p, we hadden een leuk dealtje hihi), om 2 prachtige eilanden, Fiji en tonga, gezien te hebben. Weer een droom die is uitgekomen!!

Dit was het weer... Een nieuwe blog volgt over ongeveer een weekje, wanneer we heel het Noordereiland van nieuw zeeland hebben ontdekt. Voor degene die echt niet kunnen wachten tot ik weer terug ben, jullie kunnen nu gaan aftellen, nog 10 weken dan ben ik weer in het land.
Bonaire jullie zijn eerder aan de beurt, nog 8 weekjes voor jullie :-)

Dikke knuffel uit waitomo

• 15 April 2016 - 13:13

Fawzia:

Hoi Manon,
    Wat een leuk stukje!! En wat vliegt de tijd zeg!!! Je zult straks weer helemaal moeten acclimatiseren !!
    Geniet nog maar en blijf vooral schrijven!

X Fawzia

• 15 April 2016 - 16:21

Hans :

Nou Manon,

Alles weer met gloeiende oortjes gelezen!

Wat een avonturen...!

En dan komt en nog zó veel!

Over een weekje lees ik graag 't vervolg!

Nog veel plezier!

Hans Klees

• 15 April 2016 - 23:06

Annemiek:

Heerlijk om toch ook een beetje met je mee te reizen op deze manier! Wat een geweldig avontuur; geniet lekker!!! Xxx

• 18 April 2016 - 16:40

Jo:

dank weer voor het leuke reisverslag !!!

X