Van hel naar de hemel - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Manon Geuze - WaarBenJij.nu Van hel naar de hemel - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Manon Geuze - WaarBenJij.nu

Van hel naar de hemel

Blijf op de hoogte en volg Manon

17 Mei 2016 | Bolivia, La Paz

Dag lieve lezers,

Het is weer tijd voor nieuw verhaal. Dit keer van Cusco tot La Paz. Ik vind het trouwens erg leuk om jullie reacties te lezen, dus blijf dit vooral lekker doen!

8 mei vertrokken we om 7 uur met de taxi naar het busstation. Om 8:15 vertrokken we richting Cusco, een uurtje of 7-8 in de bus. Van te voren dacht ik dat de busreizen vreselijk zouden worden, maar eigenlijk valt het heel erg mee. Ik zie het vooral als lekker een rustmomemtje. Rond 4 uur kwamen we aan bij het hotel en om 6 uur zou er iemand langs komen om te vertellen wat we in Cusco allemaal kunnen doen. Na 5 uur begon het erg fris te worden in Cusco, dus de winterjassen kwamen weer tevoorschijn. De mevrouw was keurig op tijd om te vertellen over Cusco en daarna zijn we lekker peruaans gaan eten.
Het typisch peruaans eten hier is eigenlijk cavia, maar ik zag dat ding liggen op iemand anders z'n bord en ik dacht nee dit gaan we toch niet doen. Het lag daar met hoofdje en voetjes er allemaal nog aan, dat ging me ietsjes ver. Gelukkig hebben ze ook andere lekkere dingen.
We hadden besloten om het in Cusco het allemaal even rustig aan te doen, we hadden toch ongeveer een hele week dus en we waren erg moe van de tours in Puno en het Titicacameer. En met het uitzicht op de incatrail leek het ons verstandig om goed uitgerust te zijn.
Dag 2 in Cusco zijn we naar een grote souvenirmarkt gelopen, want ik kan natuurlijk niet thuis komen zonder cadeautjes. Dus ik heb de halve markt leeg gekocht, vooral omdat ik heb gemerkt dat ik een pro ben in afdingen (zal ik wel van m'n vader hebben), wat een leuke "sport" is dat haha.
Na de markt was het tijd voor de lunch en we hadden gehoord over een Europees restaurant, jacks café, dit gingen we dan maar is uitproberen. En my oh my wat hadden ze daar lekker pannenkoeken en broodjes en hier gaan we zeker nog een keer terug.
De middag voor de rest was vooral relaxen, we hadden goed internet dus ik kon in tijden weer eens Nederlandse tv kijken.
Om 18:00 hadden we de incatrail briefing, daar werd in verteld hoe het allemaal in z'n werk zou gaan en hoelaat we opgehaald zouden worden. De mevrouw kwam ons even met een big smile vertellen dat om 4:45 de taxi klaar zou staan om ons naar het treinstation te brengen, ik kreeg een halve hartverzakking. Om 6:00 vertrok te trein en we moesten uitstappen bij km104.
Snel gaan eten na de briefing en tas ingepakt voor 4 dagen machu Picchu en daarna hop naar bed.
4:15 ging de wekker, maar ik was allang wakker want de telefoon van Nellie ging zo ongeveer iedere 15min af... Hier was ik dus erg chagrijnig over. Maar het leven gaat door haha de receptie meneer wakker gemaakt want die moest onze backpacks in de luggage storage zetten en daarna had die ook nog lekker een tosti voor ons gemaakt. Na een goed ontbijt was de taxi precies op tijd en waren we om 5:30 bij het treinstation. 6 uur vertrok de trein en ik zat naast een gezellige man uit Equador, die wel in was voor een praatje en werden ook nog selfies gemaakt. Maar ik was vooral moe en ik ging lekker nog een dutje doen voordat de trail ging beginnen.
Om half 9 kwamen we aan bij km104 en stond de gids Valerio te wachten. Het zou een wandeling worden van iets meer dan 12km en het zou ongeveer 7 uur gaan duren. Peru is natuurlijk niet zo vlak als Nederland dus dit was vooral heel veel bergop. De eerste 3 uur waren bergop in de gloeiend hete zon, ik zal jullie vertellen dit was niet leuk. Na 3 uur lopen kwamen we aan in Winaywana, een plek waar vroeger de inca's woonden. Winaywana betekend voor altijd jong, nou zo voelde ik mij niet, maar het was een heel erg mooie plek en een fijne plek om even bij te komen. Na deze break was het tijd om voor 2 uur trappen op te lopen, zweten zweten zweten, het werd steeds minder leuk en ik kon alleen nog maar denken: wanneer is het eind in zicht????
Na 2 uur werd het wat vlakker en wandelde we door het regenwoud, dit was fijn en lekker fris. Dit kon mij niet lang genoeg duren, maar dan na een uurtje was het tijd voor de laatste klim van een halfuur naar de Sungate (de plek met een prachtig uitzicht over de Machu Picchu). Dit laatste halfuur kwam uit m'n tenen, nu hoor ik jullie denken wat zeur je nou Manon, maar op deze hoogte en met nog een rugzak op je rug van 12kg is dit best zwaar hoor!
Toen we bij de Sungate waren was dit geweldig, wat een mooie plek! Het is eigenlijk niet te beschrijven wat er dan door je heen gaat, een droom die uitkomt! Vervolgens liepen we nog een uurtje naar beneden naar de bekende plek van de Machu Picchu en daarna gingen we naar het hotel in Aquas calientes met de BUS. Het was inmiddels een uur of 5 en we waren gesloopt, om half 7 gingen we nog even lekker wat eten met gids en daarna gingen de ogen heel snel dicht, want de dag erna ging de wekker weer om 4:00u.

The day after de benen voelden zwaar, eigenlijk waren we net Oma's. Uit bed gestrompeld en op naar de bus die ons bracht naar de Machu Picchu. We hadden een leuke bijzondere tour over de Machu Picchu, met een prachtige zonsopgang. Een ervaring die niemand mij meer afpakt!! Wat was dit gaaf!
Na deze tour was het klaar met de energie, we konden nog net lopen naar de bus. We hadden de middag vrij te besteden in Aquas calientes en zijn lekker naar de warmwater baden geweest. S'middags namen we de trein terug naar Ollantaytambo, waar we toen we daar aan kwamen een tuktuk namen naar het hotel. En vervolgens heel vroeg onze ogen sloten, de volgende dag heerlijk uitgeslapen tot 9 uur!! Daarna ontbeten en op eigen gelegenheid van Ollantaytambo naar Urubamba gegaan. We waren een stukje gelopen naar het stadje waar ineens een taxi-chauffeur op ons afstapte, hij bood ons een taxi rit aan voor 125 sol(33euro) naar Urubamba en hij zou ons tussendoor ook nog de Inca steden Salineras, Chichinero en Moray laten zien en op ons wachten daar. Hij liet zijn rijbewijs zien en we hadden een goed gevoel bij hem, dus we stapten in.
We konden het niet geloven voor 33 euro zou hij ons de hele dag rondrijden, maargoed we zijn tenslotte in Peru. Rond een uur of 4 zette hij ons af bij ons hotel in Urubamba, een 4 sterren hotel, wat een verschil was dit met het hotel in Ollantaytambo. Het was net een kasteel.
Vlak voor dat hij ons afzette bood hij ons aan om ons de volgende dagblad Cusco te brengen en een bezoekje te brengen aan Pisac, een andere incastad. We dachten waarom niet, het was een betrouwbare man en hij reedt goed. De volgende dag na goede nachtrust stond de beste man daar keurig om de afgesproken tijd te wachten.
We hadden het vrij vlot gezien in pisac, het was koud en het leek erg veel op de andere Inca steden. Hij bracht ons vervolgens naar het hotel in Cusco, waar we 2 heerlijke rustdagen hadden.
Cusco is een erg leuke knusse stad, met allemaal leuke straatjes met winkeltjes. Ook zijn de mensen erg vriendelijk en wordt er iedere minuut wel een massage aan je aangeboden.
We hebben in deze 2 dagen lekker wat rondgewandeld en de hop on Hop off bus door de stad gedaan en voor de rest lekker helemaal NIKS!

15 mei tijd om de grens over te gaan naar Bolivia, of eigenlijk dat ging 16 mei gebeuren. 15 mei namen we eerst de nachtbus naar Puno en daarna de bus naar la Paz, Bolivia.
De busreis naar Puno was weer fijn, lekker kunnen slapen. Om 6:00 in Puno wisselde we van bus en deze bus was een stuk minder comfortabel, maar goed hier hoefde we niet heel lang in te zitten. Er moesten allemaal papieren ingevuld worden om de grens over te kunnen en om 9 uur kwamen we aan bij de grens. Eerst moesten we Peru uit en dat mag niet zonder stempel, dus eerst een stempel halen. Vervolgens 200m lopen naar de douane van Bolivia, hier weer een stempel halen om het land in te mogen. Na een halfuurtje stapten we weer in de bus om door te gaan. Na 5 min moesten we weer van bus wisselen, maar de bus stond ongeveer een kilometer van de andere bus vandaan en dit stuk moest natuurlijk gelopen worden met alle bagage op de rug.
Deze bus bracht ons naar Copacabana, waar we weer van bus gingen wisselen. Er waren te weinig mensen in deze bus dus we moesten wachten tot er meer mensen mee wilden naar la Paz. Na ongeveer 45min vertrokken we naar la Paz. Een erg bijzondere rit, want we moesten ook het meer over. Wij gingen met de boot en de bus ging met een aparte boot naar de overkant. Daarna was het nog zo ongeveer 4 uur hobbelen naar la Paz, waar we rond half 5 s'middags aankwamen. Wat een dag!! Het hostel waar we in zitten is lekker knus, vooral de badkamer. De badkamer is hilarisch je kan je kont niet keren. Op de wc zitten is bijna onmogelijk en waarom er ook nog een douche naast zit, mag god weten, want als je doucht komt het water ook in het toilet. Ook heeft het glazen deuren, die wel wat geblindeerd zijn, maar toch zie je er het 1 en ander doorheen. Iedere keer als een van ons naar het toilet gaat lachen we ons dood.
S'avonds zijn we bij de Cubaan gaan eten en dit was erg lekker. De kamer heeft heerlijke bedden dus de ogen gingen dicht om 9 uur. In de bedden konden we goed bijkomen van die ellendige lange busrit.

Vanochtend hadden we een citytour door la Paz, dus er was wederom een wekker. Daniël de gids stond om half 9 klaar en heeft ons de highlights van la Paz laten zien. We zijn in een lokale bus geweest en hebben mooie uitzichten gezien en de San Francisco kerk. Ook is het een stad met een hoop heuvels, waar ik echt schoon genoeg van heb! Na heel wat heuvels was het tijd voor een plaatselijke lekkernij, een soort pateitje met vlees, het was erg lekker.
Als laatste stond de witches market op het programma, waar je je toekomst kon laten voorspellen.
Deze kans liet ik natuurlijk niet voorbij gaan, hier ging ik even voor zitten. Of het echt waar is weet ik niet, maar de beste man vertelde me dat ik een leuke man zou vinden en minstens 3 kinderen. Nou dat zullen we nog wel eens zien haha
Ook moet je hier in la Paz goed uit je doppen kijken, want alles wat niet vast zit, jatten ze.
Morgenavond gaan we met de bus richting Uyuni, ongeveer 7-9 uur met de bus, hier gaan we met een tour 3 dagen over de zoutvlakten rijden met een jeep. Hier kijk ik al 3 weken naar uit, dus ik hoop niet dat dit tegenvalt. Maar dat zal wel niet, want tot nu toe is alles geweldig.

Ook komt thuis komen steeds dichterbij, hier kijk ik erg naar uit. Om opa's en oma's weer in het echt te zien en papa en mama en m'n vrienden. Maar eerst nog Uyuni en Miami en natuurlijk Bonaire!!! Bonaire nog 2 weken en 4 dagen!!

Tot de volgende keer schatten xxxx


  • 18 Mei 2016 - 00:19

    Annelies:

    wat een mooie belevenissen weer geweldig en veel gewandeld en gezien en je schrijft het zo leuk of ik met je mee wandel. Blijf genieten en ik kijk mee. doei groeten Annelies en Roy

  • 18 Mei 2016 - 09:16

    Hans Klees:

    Nou Manon,

    Weer met veel plezier genoten van het spannende verhaal. Was speciaal vroeg opgestaan...Want zit ready for the fitness..!

    Als ik 't zo lees, hoor ik 't je vertellen!

    Nog veel meer fijne dingen beleven, hoor1

    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Traveller

Actief sinds 27 Juli 2015
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 7842

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 01 Juli 2016

Wereldreis

Landen bezocht: